Claudia Fährenkemper


*1959 Castrop-Rauxel - D

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ARMOR Series

120 x 100 cm / 48" x 40", Edition of 3 + 1 AP
60 x 50 cm / 24" x 20", Edition of 8 + 1 AP


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ARMOR
Artist Statement
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Zen-Sehen (Thoughts and Sights)
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Installation views

GoEun Museum of Photography, Busan, 2014, Armor Series   Huis Marseille, Amsterdam, 2018, Armor Series   Huis Marseille, Amsterdam, 2018, Armor Series

 
 
Armor B 01-13-3 Armor_B_02-13-3 Armor_D_02-11-3

Armor B 01-13-3
courtesy Braunschweigisches Landesmuseum

Armor B 02-13-3
courtesy Braunschweigisches Landesmuseum

Armor D 02-11-3
courtesy Staatliche Kunstsammlungen, Dresden
Armor D 05-11-3 Armor D 05-15-1 Armor D 06-15-1

Armor D 05-11-3
courtesy Staatliche Kunstsammlungen, Dresden

Armor D 05-15-1
courtesy Staatliche Kunstsammlungen, Dresden

Armor D 06-15-1
courtesy Staatliche Kunstsammlungen, Dresden
Armor D 06-15-2 Armor M 01-13-3 Armor_N 01-13-3

Armor D 06-15-2
courtesy Staatliche Kunstsammlungen, Dresden

Armor M 01-13-3
courtesy State Library and Museum of Victoria, Melbourne

Armor N 01-13-3
courtesy Germanisches Nationalmuseum Nürnberg
Armor_N_05-13-3 Armor_N_07-13-1 Armor_W_01-11-1

Armor N 05-13-3
courtesy Germanisches Nationalmsueum, Nürnberg

Armor N 07-13-1
courtesy Germanisches Nationalmsueum, Nürnberg

Armor W 01-11-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_02-11-2 Armor_W_02-11-3 Armor_W_01-14-3

Armor W 02-11-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 02-11-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 03-11-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_04-11-1 Armor_W_05-11-4 Armor_W_07-11-2

Armor W 04-11-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 05-11-4
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 07-11-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_08-11-4 Armor_W_08-11-2 Armor_W_09-11-3

Armor W 08-11-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 08-11-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 09-11-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_02-14-2 Armor_W_02-14-3 Armor_W_02-15-3

Armor W 09-11-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 01-14-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 01-14-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_01-14-3 Armor_W_01-14-4 Armor_W_02-14-2

Armor W 01-14-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 01-14-4
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 02-14-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_02-14-1 Armor_W_03-14-4 Armor_W_03-14-2

Armor W 02-14-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 03-14-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 03-14-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_04-14-1 Armor_W_04-14-4 Armor_W_06-14-3

Armor W 04-14-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 04-14-4
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 06-14-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_09-14-2 Armor_W_10-14-1 Armor_W_10-14-2

Armor W 09-14-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 10-14-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 10-14-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_10-14-1 Armor_W_11-14-3 Armor_W_11-14-3

Armor W 10-14-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 11-14-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 11-14-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_12-14-3 Armor_W_12-14-3 Armor_W_12-14-3

Armor W 12-14-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 12-14-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 12-14-4
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_13-14-3 Armor_W_01-15-1 Armor_W_01-15-2

Armor W 13-14-4
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 01-15-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 01-15-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_01-15-4 Armor_W_02-15-3 Armor_W_03-15-4

Armor W 01-15-4
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 02-15-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 03-15-4
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_04-15-1 Armor_W_04-15-3 Armor_W_05-15-1

Armor W 04-15-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 04-15-3
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 05-15-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
Armor_W_06-15-3 Armor_W_06-15-1 Armor_W_06-15-3

Armor W 06-15-1
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 06-15-2
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien

Armor W 06-15-4
courtesy Kunsthistorisches Museum, Wien
 
 

ARMOR
Artist Statement

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Die „ARMOR“-Arbeiten widmen sich repräsentativen Prunk- und Turnierrüstungen, die eigens für Kaiser, Könige und große Feldherren zwischen dem 15. und 17. Jahrhundert angefertigt wurden und die weltweit in bedeutenden Militaria- und Rüstungssammlungen anzutreffen sind.
Die Aufnahmen sind überwiegend in der Hofjagd- und Rüstkammer des Kunsthistorischen Museums Wien entstanden, aber auch in den Sammlungen des Braunschweigischen Landesmuseums, des Germanischen Nationalmuseums in Nürnberg und den Staatlichen Museen der Stadt Dresden. Aber auch die ungewöhnliche Ned-Kelly-Rüstung aus der State Library of Victoria im australischen Melbourne ist Bestandteil der Serie.

Form, Ausstattung und Emblematik der Rüstungen, ihre skulpturale Qualität faszinieren mich ebenso wie die Vorstellung, dass historische Personen diese Rüstungen als schützende Gehäuse leibhaftig getragen haben.

Die Aufnahmen sind als Brustportraits angelegt, da es mir nicht um die Dokumentation von unterschiedlichen Rüstungstypen geht, sondern um die skulpturale und materielle Präsenz der Harnische und somit der in absentia „Portraitierten“.
Aus ihrem musealen Präsentationszusammenhang entbunden, fotografiere ich sie vor neutralem, meist dunklem Hintergrund, analog und mit vorhandenem Licht mit einer Großformatkamera.
Wesentlich dafür, wie der ferne Träger uns als menschliches Wesen hier vor Augen tritt, ist die Konzentration auf das Brustportrait, die Wahl der Perspektive, welche die Ausrichtung (Blickrichtung) und die Neigung des Helmes bestimmen. Auf diese Weise lassen uns die Brustportraits der Harnische nicht nur auf vergangenes Leben zurückblicken, sondern sie bieten auch Anlass, unser aktuelles Dasein im historischen Kontext zu reflektieren. Gleichzeitig aber lassen sie durch Anklänge an Science Fiction auch eine Ahnung vom vage Zukünftigen vor uns erstehen.

„ARMOR“ erzählt von Glaube, Liebe, Hoffnung, von Verletzlichkeit, aber auch von Macht und Reichtum. Die Rüstungen demonstrieren außergewöhnliches handwerkliches Können, großen Aufwand, sowie wechselnde Moden, denen auch die Gestaltung der Harnische unterliegen.

Was bleibt von uns Menschen in unseren Artefakten erhalten und überdauert materiell, aber auch als kulturelles Erbe, geistige und emotionale Hinterlassenschaft die Jahrhunderte?

Die zunehmende Bedrohung durch Gewalt und Terror weltweit war Auslöser für meine Beschäftigung mit Rüstungen und Rittern seit 2010.

Claudia Fährenkemper

The "ARMOR" series deals with the representative parade and tournament suits of armor, which were made especially for emperors, kings and great generals from the 15th to the 17th centuries and which are found in important militaria and armor collections worldwide.
The images mainly originated at the Collection of Arms and Armour in the Kunsthistorisches Museum in Vienna, but also in the collections of such German museums as the Braunschweigisches Landesmuseum, the Germanisches Nationalmuseum in Nuremberg and the Dresden State Art Collections. In addition, the unusual Ned Kelly armor at the State Library of Victoria in Melbourne, Australia was also included in the series.

I was just as much fascinated by the form, features and emblems of the armor along with their sculptural quality as by the idea that historical figures in person had worn their suits of armor as a protective shell.

The images are all bust portraits since my intention was to "portray" the sculptural and material presence of the suit of armor and as such, the historical figure in absentia instead of documenting different types of armor. Released from the context of their museum presentation, I photographed them in front of a neutral, usually dark background using an analogue large-format camera and the ambient light.

While I was photographing, each long-gone bearer appeared before my eyes as a human character. It was the way I concentrated on portraying his bust, i.e. the choice of perspective, which defined the focus (the direction he was gazing in) and the tilt of his helmet. A character from the past was never just a lifeless shell. In so doing, the bust portraits of the men in armor not only allow us to look back on past human lives, but also give us a chance to reflect on our current lives. The occasional reminders of science fiction sometimes give us a premonition of the vague future. Some of them even become visions of science fiction characters in the future.

"ARMOR" relates faith, love and hope to us. It tells us of the vulnerability and also of the power and wealth. The suits of armor demonstrate unusual craftsmanship and great efforts. There were different designs that show how styles changed as time went along.

What will we as human beings leave behind in our artefacts and will they outlast us in a tangible form? What will be our cultural, spiritual and emotional heritage in the ages to come?

In 2010, the growing threat of violence and terror worldwide inspired my project on suits of armor and knights.

Claudia Fährenkemper

 
 

 

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© Claudia Fährenkemper
www.claudia-faehrenkemper.com
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